فهرست مطالب
ماهنامه بازتاب اندیشه
پیاپی 63 (تیر 1384)
- 94 صفحه،
- تاریخ انتشار: 1384/05/10
- تعداد عناوین: 26
-
مقدمهصفحه 5
- نگاه ویژه
-
فردایی روشن: آینده شناسی اصلاحات در ایرانصفحه 7سؤالی که این مقاله به آن می پردازد این است که بهتر است آینده اصلاح و توسعه در ایران چگونه باشد. در پاسخ با تعریفی که از اصلاح می دهد و آن را معادل توسعه می داند، با تاکید بر ضرورت اصلاح و هدف گیری آن به سوی استقلال، آزادی، عدالت و معنویت، توصیه به توسعه همه جانبه با محدودیت توسعه اجتماعی می کند...
-
آسیب شناسی جریان اصلاحات در ایرانصفحه 12نگارنده در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح طلبی در ایران ناکام ماند، متغیرهای اثرگذار بر کامکاری و ناکامی آن چه بودند؟ معتقد است که کامکاری و ناکامی اصلاح طلبی بستگی تام به میزان زایش و افزایش سرمابه اجتماعی که به وجود آورده است دارد. با توجه به تعریف سرمایه اجتماعی و اهمیت نقش اعتماد ملی در آن چنین نتیجه می گیرد که اصلاح طلبان موجب گسترش بی اعتمادی ملی و گسست جامعه و دولت شدند و راه علاج پارادوکس دموکراسی توسعه تاریخی ایران را در دموکراسی تعاملی نخبگان می داند، نه در دموکراسی توده ای اصلاح طلبان...
- مقالات
-
جهان سوم به توسعه نیاز دارد یا به دموکراسیصفحه 19در این نوشتار به طور تلویحی، بر این نکته تاکید می شود که جهان سوم بیشتر به توسعه نیازمند است تا دموکراسی نویسنده به توسعه غربی نظر دارد و همچون هانتینگتون بر این باور است که اول باید تکنولوژی و نیروی انسانی متخصص ایجاد شود تا به طور اتوماتیک فرهنگ مشارکت سیاسی نیز استوار گردد...
-
آسیب شناس ها جای نظریه پردازان را گرفته اندصفحه 24منزلت علوم اجتماعی از جمله جامعه شناسی در ایران در این مصاحبه بررسی شده است. چند عامل مطرح گردیده است مبنی بر اینکه چرا در ایران با علوم اجتماعی به مثابه علوم دسته دوم برخورد می شود، و در نتیجه همین نگرش، جامعه شناسان و جامعه شناسی در جامعه ما منزلت درخوری نیافته است...
-
گفتمان اسلامی نوصفحه 29دکتر عبدالوهاب المسیری، که یکی از متفکرین عرب می باشد، در این مقاله سعی کرده است سیر تاریخی برخورد انواع گفتمان های اسلامی در جهان اسلام و بالاخص جهان عرب با جهان غرب و مدرنیته را بررسی و تبیین کند. وی با تقسیم بندی گفتمان های اسلامی به سه گفتمان توده گرا، سیاسی و فکری، برداشت خود را از مؤلفه های اساسی بحث ارائه می دهد. نویسنده معتقد است که گفتمان های توده ای جهان اسلام، گفتمان ناکارآمد و غیرموفق در مواجهه با جهان غرب و مدرنیسم است و برای اثبات این مطلب سعی کرده است به پاره ای از مفاهیم تطبیقی و وقایع تاریخی قرن بیستم استناد کند...
-
جهانی شدن فمینیسم در ایرانصفحه 35آقای فتحی در این مقاله ضمن اشاره به زمینه تاریخی افکار فمینیستی در ایران به خصوص در دوره مشروطه و پهلوی، به تاثیرات روز افزون فمینیسم در دوران پس از انقلاب به خصوص زما ریاست جمهوری آقای خاتمی پرداخته است. ایشان تنها عامل تغییر موقعیت و جایگاه زنان را تغییر ذهنیت و جهان بینی اعضای جامعه دانسته و مهمترین عامل این تغییر را آموزش زنان و رشد آگاهی آنان معرفی کرده است. وی در ادامه، با اشاره به تلاش حکومت اسلامی برای پیش گیری از پیش روی فرهنگ غربی، محرومیت بلند مدت زنان از رسانه های ارتباطی را غیرممکن دانسته است...
-
اپوزیسیون و حاکمیتصفحه 40نویسنده مقاله «اپوزیسیون و حاکمیت» در مقاله خود ضمن مقایسه مسئولین غیرمعصوم با امیر مؤمنان نسبت اشتباه به آن حخضرت داده است؛ غافل از اینکه التزام به این مسئله با عصمت معصومان سازگاری نداشته و برخلاف عقاید شیعه می باشد. در قسمتی از مقاله نیز بحث جدایی دین از سیاست را پیش کشیده اند...
-
مردم سالاری دینی و سکولاریسمصفحه 44نویسنده در این مقاله به دنبال یافتن نسبت بین مردم سالاری دینی و سکولاریسم است و معتقد است که طرح مردم سالاری دینی به دلیل اینکه مبتنی بر مفهومی حقیقی و نفس الامری یعنی فطرت الاهی انسان، که مرجع مناسبات و اعمال و افکار اوست، با سکولاریسم، که خاستگاهش یک مفهوم اعتباری به نام قرارداد اجتماعی است، سازگاری ندارد. به تعبیر دیگر، سکولاریسم مبتنی بر یک نوع تعریف از انسان است که نهایتا به مفهوم اعتباری قرارداد اجتماعی و جدایی دین از سیاست ختم می شود و مردم سالاری دینی مبتنی بر یک نوع دیگر از تعریف انسان است که به ولایت الاهی و حکومت اسلامی می رسد که در آن، بر اساس مبانی دینی، مردم در انتخابات حاکم، ذی صلاح و برنامه ریزی صاحب رای و نقش اند...
- مقالات اینترنتی
-
تشیع و چالش مردم سالاریصفحه 50آقای سروش در این سخنرانی فقه را تکلیف گرا دانسته و نه حق گرا و قائل شده است که باید ترتیبی اتخاذ گردد تا موازنه ای بین حق و تکلیف ایجاد شود. در قسمتی دیگر با استناد به کلام اقبال لاهوری در باب فلسفه خاتمیت، اعتقاد به امامت و مهدویت را آنچنان که در شیعه مطرح است مورد تخطئه و انکار قرار داده و آن را در تعارض با خاتمیت دانسته است...
-
بنیادگرایی و مدرنیتهصفحه 59این مقاله اینترنتی را خبرنگار روزنامه شرق، تحت عنوان «بنیادگرایی و مدرنیته» طی گفتگو با آقای داوود فیرحی از اساتید دانشگاه تهران، تهیه کرده است. گوینده در این مقاله می کوشد تا سرنوشت بنیادگرایی در اسلام را به حذف تاریخ اسلامی گره بزند، بی آنکه تعریف مشخصی از واژگان کلیدی داشته باشد...
- گزارش ها
-
شریعتی و ساخت گرایی در اندیشه دینیصفحه 64
-
روشن فکری دینی، ضرورت مجددصفحه 65
-
بنیان شناخت هماهنگی در حوزه های اندیشهصفحه 66
-
زن در پهنه تاریخصفحه 67
-
نقدی بر عقل خود بنیاد در لیبرالیسم بنیان سستصفحه 68
-
مامور به تکلیف یا نتیجهصفحه 69
-
دموکراسی در اندیشه سیاسی امام خمینیصفحه 70
-
دین و عرفانصفحه 74
-
بررسی گروه های مذهبی غیر متداول و نوظهور در جهان غربصفحه 76
-
مسئولیت فرهیختگان در فضای انتخاباتصفحه 78
-
جایگاه دولت در اقتصاد از دیدگاه اسلامصفحه 80
-
توسعه در نظام مردم سالاری دینیصفحه 83
-
جهان اسلام و نیاز به عقلانی گریصفحه 85
-
آسیب شناسی آموزش فلسفه در ایرانصفحه 87
-
نمایه مطبوعاتصفحه 91